tisdag 3 april 2012

Mohawk Oxymoron Black IPA

Mohawk Oxymoron Black IPA
7.5%
33 cl
Det egna ölskåpet
Sverige
Provad 2012-03-31

Detta blev en solklar favorit för min del bland förra årets påsköl, och det glädjer mig att man har gått över till 33 cl-flaskor, snarare än halvlitrar, då det lätt tenderar att drickas en hel del redan som det är under påsken. Mohawk är dessutom ytterligare ett av dessa intressanta bryggerier som, precis som S:t Eriks, saknar eget bryggverk, och hyr in sig hos Slottskällan istället.


Doft:
Knäckig, lite örtig ton av oregano och basilika. Rostad beska som påminner om vörtbröd och tobak. Russin och mörk sirap eller till och med melass. Kraftigt maltsöt och en frän syrlighet, som inte omöjligt kan komma sig av alkoholhalten.

Smak:
Omedelbart maltsöt och fyllig med inslag av tropiska frukter. Närvaron av passionsfruktstoner får mig att fundera på om det kan vara Chinook, eventuellt? Eftersmaken är rejält rostad och besk, inledningsvis, men bärs upp av den fylliga, nästan köttiga kroppen. Slutslängen av eftersmaken domineras av en torkad fruktighet med nötiga inslag som omedelbart för tankarna till torr sherry. Sist avslutas hela kalaset med lite mandelmassa eller marsipan, det är ju trots allt till påsk.

Summering:
Fortfarande ett riktigt maffigt öl, och jag vet väl inte om jag skulle vilja säga att det gör sig optimalt på själva påskbordet, utan kanske snarare något senare på kvällen. Hög klass, även i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar