lördag 21 april 2012

DeTacchi Laprima

DeTacchi Laprima
4.5%
75 cl
Det egna ölskåpet
Italien
Provad 2012-04-21

Ett spontanköp nere hos Marcello i Moena i februari, och jag har ingen aning om vad det är egentligen! Vad jag kan tyda av etiketten (med min icke-existerande italienska) är att det är ett ljust hantverksöl (birra bionda artigianale), och att det kan vara bryggt på en viss del ris. Det verkar märkligt eftersom de öltillverkare som använder sig av olika typer av råfrukt i sina brygder sällan skyltar med det. Och det med god anledning. Vi får se var detta leder!

Igår och idag gick förövrigt ölfestivalen i Malmö av stapeln på Malmö Brygghus. Självklart var jag där och förkovrade mig i alla trevliga saker som bjöds där, och detta kommer sammanställas vid ett senare tillfälle i ett långt (väldigt långt...) inlägg.

Doft:
Lätt, fräsch och brödig. Lätt sälta och mineraltoner. Diskret gräsig, men i övrigt en inte jättespännande doftupplevelse, om än inte motbjudande heller.

Smak:
Smaken domineras mer än något annat av mineraltonerna. Med sin lätta kropp och brist på övrigt tydliga smaker så känns detta nästan mer som mineralvatten än något annat. En lite lätt bärig karaktär är det enda som står ut. En liten anstrykning av hallon. Mycket mer än så var det inte.

Summering:
Att kalla detta för ett hantverksöl vet jag inte om jag är så glad i. Förvisso en trevligt nyanserad smak, men den smakade alldeles för lite, inte minst i förhållande till vad den kostade. Det är väl inte något under att denna inte kommit till Systembolaget, och det är inte direkt någon större miss måste jag ärligt säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar