lördag 7 april 2012

S:t Eriks APA

S:t Eriks APA
5%
33 cl
Det egna ölskåpet
Sverige
Provad 2012-04-07

APA, alltså. här handlar det inte om primater här utan om American Pale Ale. Som vanligt med USA, mer humle! I detta fallet är det en hyllning till humlesorten Cascade, som också är den enda som används.


Doft:
Detta börjar ganska oroväckande, ärligt talat, med en lite lätt frånstötande doft av askfat och gamla sopor. Visst finns det humletoner under, men de är svåra att urskilja, tyvärr.

Smak:
Här talar vi snarare om en lite rostad, nästan rökig ton, men det är i alla fall inte askfat och sopnedkast längre, tack och lov. Lite smörig, nästan fataktig karaktär tack vare en robust maltighet från en bra skopa karamellmalt, och en trevlig sötma. Eftersmaken avklingar ganska fort, och humlen gör inte direkt något bestående intryck, annat än en viss fruktighet när de brända tonerna har lagt sig.

Summering:
Jag tycker detta är ganska långt ifrån vad man brukar förvänta sig av S:t Eriks. Kan detta vara ett taskigt exemplar, möjligtvis? Jag hoppas innerligt det, för doften var vedervärdig och smaken var väldigt spretig och konstig, och jag vet att Jessica kan bättre än så! Efter vad jag har läst hos andra bloggar och liknande verkar det så, för mitt exemplar innehåller inga av de frukttoner som de andra skriver om. Jag får vänta ett tag och utvärdera på nytt, kanske tillsammans med Sigtunas East River Spring Lager, som jag också misstänke var en bommad flaska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar