lördag 21 april 2012

Nynäshamns Ångbriggeri Bötet Barley Wine 2009

Nynäshamns Ångbryggeri Bötet Barley Wine 2009
9.2%
25 cl
Det egna ölskåpet
Sverige
Provad 2012-04-17

Här har vi ett inlägg som jag redan trodde att jag hade skrivit. Nåväl, när man har mycket att göra så blir det lite lätt snurrigt ibland. Detta öl har jag druckit ett antal gånger innan, bland annat på Stockholm Beer and Whisky Festival. En storfavorit, inte minst eftersom jag älskar barley wine. Jag tycker att Nynäshamn är något på spåren med att släppa sina barley wine, DIPA och andra extra starka busöl på 25-centilitersflaskor. Alldeles lagom för ett öl på 8-10 %, som man gott och väl kan sitta i ett par timmar och smutta på i alla fall. En stor eloge, och jag hoppas att andra kan haka på den trenden!


Doft:
Banan och pomerans. Ännu fler frukter därtill. Konserverade päron. Påtagligt söt och maltig med härligt söta karamelltoner. Övermogna persikor bidrar till ännu mer sötma, utan att det spårar ur. Små, små toner av lakrits, som snarast påminner om anis eller fänkolskärnor. Clementiner och mynta dyker upp efter en stund i rumstemperatur och med lite syresättning. Sist avrundas det hela med en djup tyngd av mörk chokladkola.

Smak:
Påtagligt maltig, nästan sirapslik med sin tunga och djupa kropp samt den intensiva sötman. Lite rostade toner och kolasmak harmoniserar med karamelltonerna. En djup och mogen smak med koncentrerade frukttoner fyller ut och kompletterar utan att för den sakens skull dominera smakbildet. En ton långt ner på djupet berättar en historia om starkt, kallt te eller snus. Mest snus, egentligen, med en lite tobakston. Eftersmaken styrs av syrliga citrusfrukter. Citron och lime gifter sig med en diskret beska och det hela avslutas med en lite nötig karaktär och en starkvinsliknande sötma.

Summering:
Hur bra som helst. Som sagt, en ständig favorit. Perfekt exempel på balans och elegans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar