lördag 14 januari 2012

Hansen Echter Übersee Rum Blau 40

Hansen Echter Übersee Rum Blau 40
40%
37,5 cl
Det egna spritskåpet
Jamaica
Provad 2012-01-13
 

Det faktum att sökningar på denna rom nästan uteslutande ger drinkrecept kanske säger något om kvalitén på den. Nåväl. Som kvasiprofessionell dryckesbloggare extraordinaire så får man svälja sina fördomar och ge den en ärlig chans. Here we go!


Doft:
Kraftig sötma, precis som man väntar sig. Finns dock en fruktighet och en rondör som inger hopp. Diskreta vaniljstråk, i samverkan med färgen tyder ju ändå på att denna rom har sett en viss tid på fat, och vad jag känner hittills så är det inget fel på faten. Fruktigheten har jag dock svårt att placera, men jag lutar åt honungsmelon. Luktar inbjudande hur som helst. Vi provar!

Smak:
Det var definitivt inga fel på faten, snarare tvärt om, de är nästan lite för pigga och tar för mycket plats. Lagom rostade dock, och ger bara en hint av bitterhet som väger upp den intensiva frukten och sötman. Frukten har jag nu kunnat artbestämma till en kombination av honungsmelon, vattenmelon (det ljusa av fruktköttet, det närmast skalet, ni vet) och lite persika. Ingen dum kombination, om ni frågar mig. Faten har bara precis hunnit avge en lite lätt kryddighet och små vaniljtoner. Frisk, pigg och inte alltför tung. Faktiskt välbalanserad, även om faten börjar ta över efter en stund i eftersmaken.

Summering:
En lagrad rom av det enklare slaget, och inget fel med det. Ett gyllne mellanläge mellan drinkblandarrom och tung avec. Inte alls dumt, faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar