fredag 27 januari 2012

Braufactum Colonia

Braufactum Colonia
5.5%
33 cl
Det egna ölskåpet
Tyskland
Provad 2012-01-27

Braufactums hemsida är uteslutande på tyska, och då mina kunskaper däri är minst sagt bristfälliga, och etiketten också är på tyska, så har jag tyvärr inte mycket att komma med. Det jag har kunnat sluta mig till är att bryggeriet finns i Frankfurt, och att Colonia är ett "Obergäriges Bitterbier", vilket jag tolkar som en tysk öltyp, besläktad med den tillika övergästa altbieren.


Doft:
Det doftar verkligen genomtyskt i alla fall. Halm, koda eller till och med harts, och en liten, kompakt fruktig kärna. Den typiskt tyska humlebeskan lyser igenom, som tidvis kan påminna om grön såpa.

Smak:
Markerat humlebesk. Maltigheten kommer krypande i eftersmaken och sprider sig i munnen. Halm och nyslaget gräs finns där, tillsammans med något som känns som en blandning av honung och koda. En ganska kärv mineralton hänger med och ger ölet en extra växel och lite pondus. Precis som ett välgjort tyskt öl ska ha. Mineraltonen smakar ungefär som det luktade när man brände magnesium på biologilektionerna i högstadiet.

Summering:
Ett öl som inte kompromissar och inte kommer med ursäkter eller omsvep. Doften klargör vad man ska förvänta sig, och smaken kommer in och bekräftar. Rakt på och skäms inte för att ta plats. Precis vad man kan förvänta sig av ett tyskt öl. Eller av en tysk person för den delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar