fredag 16 mars 2012

Sigtuna East Coast IPA

Sigtuna East Coast IPA
7%
33 cl
Det egna ölskåpet
Sverige
Provad 2012-03-16

Efter en meningslös tenta (nailed it!) så kände jag att det behövdes en IPA ikväll. Så efter en snabblunch med ett av de andra tentaoffren så blev det en sväng in på Systembolaget, där jag passade på att snappa upp denna lilla skönhet. Och att det bara gått ungefär 11 timmar från dess att ölen inköptes tills dess att den dracks upp måste vara någon form av rekord för mig, då jag tenderar till att vara bättre på att köpa öl än på att dricka den, och mycket som kommer upp på denna blogg har stått i i alla fall ett par månader eller så. Men hur som haver. En IPA var beställd!


Doft:
Tropiska frukter och tobak. En aning läder. Tobak och läder, är det en Merlot jag sitter och dricker? Ser inte så ut på färgen i alla fall, och kolsyran tyder på att så inte är fallet. Något vegetabiliska toner. Tomater och grön paprika. Som någon slags blandning av ratatouille och stuvade gröna ärtor av den modell som serveras till wienerschnitzeln på hotellet i Italien där vecka åtta varje år spenderas.

Smak:
Ett rejält bett från beskan. Mycket bestämt och hårt markerat. Det gillar jag i en IPA! Tropiska frukter i lite lagom mängd snurrar runt på tungan. Gräsig och nästan lite svavelartad karaktär, tillsammans med en pepprighet som jag misstänker är alkoholhalten som slår igenom, är de smaker som dominerar. Lite krispigt torr och hartsig, ungefär som en bra saison. Kroppen är stor och fyllig och bär upp alla smakerna på ett ypperligt vis.

Summering:
Det är precis såhär en bra IPA enligt gammalt snitt ska vara, tycker jag! Rejäl beska och inte bara tokfruktiga amerikanska humlesorter. Detta ölet visste vart det satt. Mycket bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar