onsdag 28 mars 2012

Hornbeer Happy, Hoppy Easter

Hornbeer Happy, Hoppy Easter
6.5%
50 cl
Det egna ölskåpet
Danmark
Provad 2012-03-28

Enligt Hornbeer själva så är detta en IPA bryggd för våren och påsken. Och med tanke på att det var premiär för kortbyxorna idag så är väl en våröl på sin plats?


Doft:
Typisk dansk IPA med tokiga mängder amerikans humle. De tropiska frukterna praktiskt taget hoppar ut ur glaset. Lite kolaliknande toner. På djupet döljer sig en markerad humlebeska. Svaga gummitoner och väldigt uppfriskande, på något sätt gräddig och krämig redan i doften. Fläder, passionsfrukt och ananas.

Smak:
Krämigt fyllig kropp bär upp hela smakpaletten. Det som slår mig mest är den väl avvägda beskan som skapar ett väldigt törstsläckande öl, perfekt för vårsolen. En rostad karaktär med lite toner av gummi utgör kulissen som de övriga smakerna spelar framför. Mogna gråpäron och passionsfrukt dominerar bland de tropiska frukterna, men följs tätt bakom upp av apelsin och lime. Små, kryddiga toner av ingefära, kanel och mejram, mycket angenämt! Kanske är där en aning kummin också? Det hela avrundas av en bestämd beska som biter ifrån, för att sedan övergå i en lång och återigen krämig eftersmak med kola, knäck och vanilj.

Summering:
Denna gillade juryn skarpt! Dansk extremism och balans på samma gång. Men till julbordet så tror jag att jag tar och väljer något som inte har en riktigt så påträngande smak. Men jag får nog köpa på mig en till och ha till en sväng på balkongen senare i vår tror jag alldeles bestämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar