fredag 17 februari 2012

Mikkeller Santa's Little Helper 2011

Mikkeller Santa's Little Helper 2011
9.1%
37.5 cl
Det egna ölskåpet
Belgien
Provad 2012-02-16

Mer gott från Mikkeller får ta och sätta punkt för denna gången. Nu kommer det nog bli ganska sporadiska inlägg framöver, då jag kommer åka iväg och åka skidor en vecka, men jag hoppas att Italien har mycket trevligt att bjuda på att skriva om när jag kommer hem igen! Och eftersom skidåkningsveckan för mig är som julafton så passar det sig med en julöl, tycker jag!

Förra årets utgåva bryggdes i Belgien på De Proef Brouwerij och är en belgisk extra stark brown ale kryddad med diverse julkryddor. En av dessa, samt en av föregående årgång ligger på lagring för framtida jular.


Doft:
Stor, knäckig doft med ett väldigt välutvecklat djup. Enbärsris och vördbröd. När den är kylskåpskall sticker en lite kärv alkoholdoft igenom, men det försvinner när de andra smakerna öppnar upp sig med lite värme. Rostad och nästan lite läderartad. Efter en stund i glaset och lite temperatur så kikar även lavendelblommor och jordgubbskräm fram.

Smak:
Djup smak, kraftigt rostad, men med en slikeslen munkänsla utan tillstymmelse till alkohol. Stor och saftig maltighet som uppmuntrar djupa klunkar. Förrädisk, alltså. Sen kommer själva juligheten fram. Gott om mörk sirap och ingefära. Andra kryddor finns där också, men inte lika tydligt. Jag tycker mig finna toner av både rosé- och grönpeppar. Avrundas med en rejäl klunk svart kaffe på mörkrostade bönor.

Summering:
Tung och kraftfull, som sig bör till jul. Definitivt inget till själva julbordet, dock, för detta öl skulle köra över både sillen och skinkan, för att inte tala om köttbullarna och prinskorven. Detta är ett öl för den senare kvällen, långt efter Kalle Anka, julskinka och tomtens besök (även om tomten kanske tar sig ett glas innan han ger sig ut i kylan). Under förutsättning att man inte hällt i sig alltförmycket glögg dessförinnan, man vill ju inte att julen ska bli alldeles för rolig. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar