måndag 20 februari 2012

Birra Di Fiemme Larixbier Birra Rosso

Birra Di Fiemme Larixbier Birra Rosso
5.6%
33 cl
Hotel Montana, Pozza di Fassa, flaska
Italien
Provad 2012-02-18


När man är ute och reser får man ju passa på att prova på det lokala utbudet. Detta är ett öl som jag upptäckte när jag var här nere för tre år sedan. Birra di Fiemme (alltså öl från Val di Fiemme, Fiemmedalen) är ett litet bryggeri som har funnits sedan 1999 och tillverkar fyra ölsorter, en birra rossa, som är ungefär som en red ale, en ljus lager, en weizenbier och en saison, och jag hoppas på att klämma in samtliga under min vistelse här nere.


Doft:
Mjuk bärighet, viss syra. Smultron och övermogna björnbär. Påtagligt söt och lätt karaktär. Avrundas med lite vildhallon.

Smak:
Rosévinskaraktär. Lätt och frisk bärighet domninerar smaken, och balanseras av en liten rostad karaktär och en måttlig men ändå påtaglig fyllighet från karamellmalten balanserar den syrliga bärigheten, maltsötman och den något brända beskan.

Summering:
Ett antal av mina medresenärer har varit föga imponerade av detta öl och kallar det för blaskigt och menlöst. Sen råkar i och för sig detta vara ungefär samma falang som står utanför bussen efter en dags skidåkning och bälgar i sig Royal Export och Harboe Classic. Deras omdöme är alltså inte nödvändigtvis mycket att gå på, och min mening är att det är ett välgjort öl, där smakbalansen sitter där den ska, och nyanserna samspelar på ett väldigt bra sätt. Ytterligare bevis på att man inte ska ta så hårt på vad andra säger om sånt här, man kan bara gå på sin egen bedömning. Utom när det gäller mig då, för det jag skriver här, det är inte som jag tycker, det är sanningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar