fredag 3 februari 2012

Brooklyn Sorachi Ace

Brooklyn Sorachi Ace
7.6%
75 cl
Föräldrarnas ölhylla
USA
Provad 2012-02-03


Brooklyn Sorachi Ace är en Saison, alltså en belgisk ölsort som traditionellt sett har fått spontanjäsa. Man ställde vörten i öppna kar på loft och vindar på bondgårdarna och öppnade fönster och luckor på sommrarna, och lät vilda jästsporer (som senare visat sig snarare leva i träbalkar och liknande än att blåsa in med vinden) falla ner i karen och börja jäsa. Resultatet är ett väldigt torrt, sprudlande öl som ofta brukar kallas för Belgiens svar på Champagne.

Denna metod är av förklarliga skäl inte gångbar i centrala Brooklyn, där det finns betydligt mer avgaser och smog än jästsvampar i luften. Därför har man fått använda tamjäst, den japanska humlesorten Sorachi Ace, och sedan dessutom låtit ölet jäsa ytterligare en gång på flaska, med en jäststam som just används till Champagne, faktiskt. Jag köpte en flaska i somras och delade med familjen, som blev stormförtjusta. Min kära mor skickades in på Systembolaget (där den tillhörde ett tillfälligt parti) för att köpa upp ett antal flaskor som sedan gavs bort i present till en stor del av bekantskapskretsen vid middagar, födelsedagar och annat. Jag hade redogjort för familjen just hur den tillverkades, och stackaren på bolaget fick nog djupa veck i pannan när det kommer in en medelålders kvinna och pratar exalterat om någon "champagneöl"...

På grund av sin likhet med just Champagne och mousserande vin i övrigt så köpte jag faktiskt en flaska att ha till tolvslaget på nyåret, där den gjorde sig utomordentligt bra. Den utsågs 2011 av tidningen Allt om Whisky och allt om öl till årets bästa amerikanska öl, ett par månader efter att jag själv just gett den samma utmärkelse. Detta är absolut ett av mina favoritöl, alla kategorier! Dessvärre vet jag inte hur det ser ut med att få tag på det nu för tiden


Doft:
Typisk saison-doft, med krispiga, gräsaktiga toner med citrus. Citronskal. En underliggande sötma som vittnar om dess ofiltrerade karaktär med både humle- och jästfällning. Väldigt lätt och elegant. Värdig, i brist på bättre uttryck.

Smak:
Torr och frisk smak. Apelsin och citron i generösa givor. Smaken harmoniserar mycket väl med doften och är just gräsig och jästig. Krispigt, nästan knastrande torr smak, bortsett just en liten, liten sötma från jästfällningen. Det är helt klart väldigt mycket bondgård över smakerna, väldigt lantlig.

Summering:
Återigen, ett av mina absoluta favoritöl (för att inte vara så kategorisk som att säga att det är favoritöl nummer ett, utan större konkurrens), och jag kan knappt skriva mina smaknoteringar fort nog, detta är ett öl som får mig att bli eld och lågor! Ligger i ett fint gränsland mellan öl, cider (äkta, torr fransk eller engelsk cider, ingen kemiskt framställd alkoläsk...), torrt och fruktigt, icke fatlagrat vitt vin och Champagne. Det är allt detta, utan att för den sakens skull förlora sin elegans och utan att bli skrikig och "extra allt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar