lördag 30 juni 2012

Overholt Straight Rye

Overholt Straight Rye
40%
100 cl
Farsans whisk(e)yhylla
USA
Provad 2012-06-29

En flaska som följde med föräldrarna hem från deras vistelse i New York (tillsammans med lite annat kul som komma skall). Jag har aldrig druckit en rye whiskey innan, så detta var något nytt och en trevlig bekanskap. Görs numer hos Jim Beam, men grundades strax utanför Pittsburgh och användes tydligen som läkarsprit under andra världskriget. Men jag körde ett glas, trots att jag var helt frisk!


Doft:
Söt fruktighet och tydlig ekfatskaraktär. Mogna gröna päron och en parfymerad, druvig doft. Kryddig, mustig och lite kärv rågkaraktär med toner av kanel, vanilj, vått ylle och mineralaktiga toner.

Smak:
Vaniljkräm, smörkola och saltlakrits som rundas av med mjuka ekfatstoner och en pigg fruktighet med röda äpplen och en tydlig rågkaraktär. Eftersmaken domineras av en syrlig friskhet och en blandning av krita och grus, som ger lite associationer till cement, samt en fin sötma av karamelliserat socker, samt lite jordiga kalktoner.

Summering:
Förvånansvärt komplex och väl avrundad smak och doft. Jag tror att jag får undersöka ämnet rye whiskey närmre, i den mån tillgång finns. Om inte annat så får man ta sig en tur inom Saddle & Sabre vid nästa vistelse i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar