torsdag 30 maj 2013

North Coast Old Stock Ale 2011

North Coast Old Stock Ale 2011
11.9%
35.5 cl
Det egna ölskåpet
USA
Provad 2013-05-30

Ett av mina absoluta favoritöl. Nu dessutom lagrad i två år, eftersom jag tyckte att den var lite för enkelspårig och söt när jag provade den när den var ny, och drog helt enkelt lite för mycket åt jordgubbsmilkshake, med lite spretig sötma och fruktighet. Vi får se vad som har hunnit hända i det magiska skåpet!


Doft:
Vanilj, chokladkola, kokosflingor, jordgubbar, hallon. En enorm doftexplosion, men balansen är avsevärt mycket bättre, och dofterna är betydligt mycket mer samlade och välintegrerade med varandra. Den mustiga malten och de fruktiga tonerna har nått en i det närmaste perfekt balans.

Smak:
Mycket djup smak. Mustik chokladkola. Beskan upplevs som förhållandevis svag, på grund av en ganska intensiv men välbalanserad sötma. Vanilj och kokos i stora mängder, helheten påminner nästan om chokladbollar, fast med inslag av lite tobak. Eftersmaken domineras av en slingrande, mild beska som sprider sig i munnen, med en liten aning av de fruktiga övertonerna som finns i doften.

Summering:
Fantastiskt välbalanserad och god, har verkligen vunnit på att lagras. Om det som sagt var en av mina favoriter när den var ny så har den växt ännu mer och verkligen levt upp till förväntningarna jag hade till att börja med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar