torsdag 16 maj 2013

Brasserie Dieu du Ciel! Rosée d'Hibiscus

Brasserie Dieu du Ciel! Rosée d'Hibiscus
5.9%
34.1 cl
Det egna ölskåpet
Kanada
Provad 2013-05-15

Bryggeriet med de oerhört, enligt mig, vackra etiketterna är tillbaks. Denna gång med en ale smaksatt med kryddor, vilka dessvärre inte specificeras på etiketten, och hibiskusblommor (Hibiscus rosa-sinensis, för den intresserade). Färgen ser onekligen mer ut som en läsk än öl, men jag är inte den som är den. Allt för vetenskapen!


Doft:
Jag ska villigt erkänna att jag inte har den blekaste aning om hur en hibiskus luktar. Men jag antar att det är det som är den mest prominenta av dofterna som man inte förknippar med öl häri i alla fall. Väldigt blommig, helt enkelt. Drag av blodgrape och en kryddighet som påminner om rosmarin och mejram. En lätt jordig maltighet finns där långt ner i botten, men det är inte mycket.

Smak:
Hade det inte varit för en tydligt jordig humlebeska så hade jag nog snarast gissat på att det var en läsk av något slag. Fruktigheten drar åt röda bär, som unga smultron och röda vinbär. Malten ger en brödighet som i kombination med bärigheten närmast för tankarna till ett mousserande rosévin. Mycket märklig smak för att vara öl, men oklanderligt välbalanserad och välgjord.

Summering:
Ja, vad är detta egentligen? Spännande, är väl det närmaste jag kan komma. Inte en smakbild jag normalt sett skulle förknippa med öl, men jag har å andra sidan druckit märkligare grejer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar