tisdag 27 oktober 2015

Tempel Brygghus Gehenna

Tempel Brygghus Gehenna
4.5 % enligt flaskan, 5.2% enligt hemsidan och systembolaget.se
33 cl
Det egna ölskåpet
Sverige
Provad 2015-10-26


Tempel Brygghus från Uppsala koncentrerar sig enbart på att göra suröl. Jag har hört talas om detta öl med minst sagt varierande betyg, så när den dök upp blev jag tvungen att testa. Enligt bryggeriet ett öl baserat på en Berliner Weisse, torrhumlad med Motueka från Nya Zeeland.

Doft:
Okej. Detta luktar inte bra. Alls. Det luktar i stort sett spya. Typisk Berliner Weisse-doft, men i övrigt en doft av dödbakt surdegsbröd och riktigt sur, gallamättad spya. Visst finns det en liten, tropisk doft av humlen också, men det är ingen tvekan av vad som dominerar doften här.

Smak:
Efter doften så är det med en odelat positiva känslor jag sätter läpparna till glaset. Men okej. Vi kör. Djupa andetag. Ett, två, tre, nu kan vi inte undvika det. Mild syra, toner av aprikos och persika, en överväldigande smäll av spya och en lång eftersmak av galla och våt pappkartong. Jag hoppades på att det skulle smaka bättre än det luktade, men nej.

Smak:
Vilken människa vid sina sinnes fulla bruk kan släppa loss ett öl som detta på marknaden utan att skämmas? Det både doftar och smakar verkligen spya, punkt slut. Verkligt slöseri på en riktigt jäkla läcker etikett. Den lämnas direkt in på Systembolaget som reklamation. Detta kommer inte bara av den nedärvda rivalitet som finns mellan Lund och Uppsala, det är helt enkelt så att detta är klart något av det värsta jag har druckit, och då är jag ändå barnsligt förtjust i suröl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar